Leveringsbetingelser for privatkunder med elaftale -
Yderligere betingelser for serviceaftale samt installation findes i næste sektion
INDHOLD
Generelle bestemmelser
Forholdet mellem Kunden og Netselskabet
Levering | Kvalitet
Måling | Måledata | Afregning | Regulering
Betalingsbetingelser | Priser
Sikkerhedsstillelse
Misligholdelse
Leveringshindringer | Force majeure
Erstatningsansvar
Leveringsforholdets løbetid | Opsigelse | Flytning | Ophør
Kommunikation og meddelelser
Uoverensstemmelser
Lovvalg og værneting | Domstolsprøvelse
Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne
1. Generelle bestemmelser
Enkel Energi ApS (CVR-nr. 44925702) benævnes i det følgende Elleverandøren.
Disse Leveringsbetingelser (herefter ”Leveringsbetingelserne”) gælder for alle elleverancer inklusive netydelse (distribution) fra Elleverandøren, hvor elleverancerne hovedsageligt er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for Kunden, medmindre andet fremgår af Aftalen med Kunden. Leveringsbetingelserne udgør en integreret del af Aftalen. Hvis der er uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i Aftalen og disse Leveringsbetingelser, har Aftalens bestemmelser forrang.
1.1 Fortrydelsesret
Ved aftaler om fjernsalg og aftaler indgået uden for Elleverandørens forretningssted kan Kunden fortryde Aftalen inden 14 dage fra Aftalens indgåelse (fortrydelsesret). For at udnytte denne ret, skal Kunden inden for de 14 dage give Elleverandøren en klar besked om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen.
2. Forholdet mellem Kunden og Netselskabet
Det er en forudsætning for Elleverandørens levering af elektricitet til Kunden, at Kunden har en aftale om tilslutning til det kollektive elforsyningsnet med sit lokale Netselskab.
Forholdet mellem Kunden og det lokale Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende tilslutningsbestemmelser. Netselskabet forestår transport af den leverede energimængde fra højspændingsnettet og til forbrugsstedet. I forhold til sit lokale Netselskab skal Kunden især være opmærksom på følgende vilkår:
a) Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendige arbejder på det kollektive elforsyningsnet;
b) Kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til Elanlæg, herunder Elmåler, og Elinstallationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af Elanlæg mv. samt afbrydelse af elforsyning;
c) Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted;
d) Netselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af Elmåler og hjemhente forbrugsdata;
e) Kunden skal straks underrette Netselskabet, hvis der er tegn på, at Elmåleren viser forkert;
f) Kunden kan få oplysning om Netselskabets behandling af personoplysninger på Netselskabets hjemmeside eller i Tilslutningsbestemmelserne. Netselskabet bruger personoplysninger for at kunne levere sikker og pålidelig forsyning af elektricitet til alle Kunder. Netselskabet behandler bl.a. personoplysninger, når det varsler afbrydelser, foretager målerbytter eller måler Kundens elforbrug.
Elleverandøren har fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med et potentielt leverandørskiftet over for Energinet og Kundens Netselskab.
3. Levering | Kvalitet
Elleverancen er inklusive balancekraft. Det betyder, at Kunden til enhver tid kan aftage el efter øjeblikkeligt behov. Elleverandøren har dog ret til midlertidigt at ophøre med leverancen i de tilfælde, hvor Netselskabet afbryder forsyningen. Elleverandøren leverer den aftalte energimængde på det overordnede højspændingsnet i Kundens prisområde (øst henholdsvis vest for Storebælt). Elkvaliteten skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitetsspecifikationer i Netselskabets betingelser. Kunden underretter Elleverandøren om forhold, der kan have betydning for Elleverandørens levering fx forestående større ændringer i Kundens forbrug, ændring af adresse eller lignende.
4. Måling | Måledata | Afregning | Regulering
Netselskabet er ansvarlig for måleudstyret og indestår for målingernes korrekthed. Hvis Kunden eller Elleverandøren får mistanke om, at de gennemførte målinger ikke er korrekte, retter Elleverandøren om nødvendigt henvendelse til Netselskabet med henblik på en afklaring. Kunden skal acceptere efterregulering af regningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller Netselskabets korrektion af måledata efter målefejl. Hvis måledata ikke foreligger eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug baseret på tidligere forbrug på aftagestedet og Kundens tilsluttede brugsgenstande.
Elleverandøren afregner elleverancen enten forud eller bagud i forhold til Kundens faktiske forbrug eller som en kombination af de to afregningsformer. Endelig afregning sker på grundlag af det faktisk målte elforbrug, når Elleverandøren har modtaget måledata fra Netselskabet.
5. Betalingsbetingelser | Priser
Alle priser for elektricitet og netydelse, herunder netabonnement, inklusive skatter og afgifter angives og afregnes i den i Danmark benyttede møntenhed. Regninger fra Elleverandøren er påført oplysning om sidste rettidige betalingsdato samt hvortil, betaling skal ske. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Elleverandøren berettiget til at beregne renter af betalingskravet i overensstemmelse med Rentelovens regler. Elleverandøren opkræver ligeledes gebyrer for rykkerskrivelser og andre nødvendige omkostninger til inddrivelse af restancer.
Oplysninger om aktuelle priser, tariffer, gebyrer m.v. fremgår af Elleverandørens hjemmeside, [https://www.enkelenergi.dk], og udleveres i øvrigt efter anmodning ved henvendelse til Elleverandøren.
Elleverandøren har ret til at regulere priserne i overensstemmelse med Leveringsbetingelsernes pkt. 14.
5.1 Gebyrer
Elleverandøren anvender bl.a. følgende typer af gebyrer som led i håndteringen af Aftalen:
Afbrydelses- og genåbningsgebyrer
Betalingsgebyrer
Rykker- og inkassogebyrer
Betalingsaftalegebyrer
De aktuelle gebyrer kan findes på Elleverandørens hjemmeside, [https://www.enkelenergi.dk/gebyrer]. Bemærk at de fleste gebyrer opkræves pr. registreret elmåler.
5.2 Modregning
Elleverandøren kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden gæld, som Kunden måtte have til Elleverandøren eller til selskaber, som Elleverandøren er koncernforbundet med (dog ikke elnetselskab).
6. Sikkerhedsstillelse
Hvis der er særlig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Elleverandøren stille krav til Kunden om kontant depositum, anfordringsgaranti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed som vilkår for at indgå en Aftalen eller som vilkår for fortsat levering under Aftalen. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Elleverandørens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst udgøre et beløb svarende til 5 måneders betaling.
7. Misligholdelse
Hvis en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen væsentligt, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning, jf. pkt. 10.4 og 10.5.
8. Leveringshindringer | Force majeure
I tilfælde af force majeure suspenderes Elleverandørens og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte Part skal straks skriftligt orientere den anden Part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet.
9. Erstatningsansvar
Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse Leveringsbetingelser eller i Aftalen mellem Parterne.
10. Leveringsforholdets løbetid | Opsigelse | Flytning | Ophør
10.1 Løbetid
Aftalen er tidsubegrænset og løber indtil den opsiges.
10.2 Opsigelse
Der er ingen binding på elaftalen og kan opsiges med én måneds varsel til en måneds udgang,
11. Kommunikation og meddelelser
Kunden kan modtage meddelelser fra Elleverandøren via telefon, brev, mail og anden elektronisk post (herunder betalingsservice og sms).
Meddelelser fra Elleverandøren til Kunden om Aftalen sendes til den mail, Kunden har oplyst. Sådanne meddelelser vedrører fx ordrebekræftelser, varslinger om ændringer, jf. Leveringsbetingelsernes pkt. 14, servicemeddelelser, regninger, betalingspåmindelser og rykkere.
12. Uoverensstemmelser (kundeklager)
12.1 Elleverandørens kundebehandling
Kunden har krav på klagebehandling af god standard fra Elleverandøren. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt.
12.2 Energiankenævnet
Hvis Kunden fortsat er utilfreds, eller hvis Kunden ikke har modtaget svar på sin henvendelse inden én måned, kan Kunden klage over Elleverandøren til:
Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Telefon 41 71 50 00
post@energianke.dk
www.energianke.dk
12.3 Den fælleseuropæiske klageportal
EU-Kommissionens online klageportal (OTB) kan også anvendes ved indgivelse af en klage.
13. Lovvalg og værneting | Domstolsprøvelse
Tvister mellem Kunden og Elleverandøren afgøres efter danske retsregler, herunder mangelreglerne i Købelovens forbrugerafsnit. Sager mod Elleverandøren med relation til disse Leveringsbetingelser eller Aftalen mellem Parterne anlægges som udgangspunkt ved Retten i Københavns Byret.
14. Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne
Elleverandøren forbeholder sig retten til at ændre i de oplysninger, som Elleverandøren i medfør af Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. § 9, stk. 2, skal give til Kunden inden Aftalens indgåelse.
Elleverandøren kan ændre priser, gebyrer og andre vilkår i denne Aftale i følgende situationer:
Til dækning af udefrakommende omkostninger forbundet med Elleverandørens levering af sine ydelser i henhold til aftalen, såsom afgifter og omkostninger til netselskaber, banker, postdistributionsselskaber eller lignende;
For at imødekomme inflation regnet fra den 1. januar 2017 (indeks 100);
Ved ændret lovgivning, regulering eller praksis;
Ved produktændringer;
For at skabe incitament til at reducere/ændre energiforbruget eller incitament til en mere effektiv kundeadfærd i forbindelse med administration af aftalen.
Ændringerne iværksættes med forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Leverings- og servicebetingelser for privatkunder med ladeløsning til elbil
Leverings- og servicebetingelser for privatkunder
INDHOLD
Generelle bestemmelser
Fortrydelse
Information mellem Kunden og Leverandøren
Salg af ladeboks
Leje af ladeboks
Installation af ladeboks
Fejl på ladeboks
Drifts- og serviceaftale
Afgiftsrefusion
Betaling og betalingsbetingelser
Kreditvurdering og sikkerhedsstillelse
Varighed og opsigelse
Flytning og overdragelse af aftalen om service af ladeboks
Slutafregning
Uoverensstemmelser
Misligholdelse
Erstatningsansvar
Force majeure
Ikrafttrædelse og ændringer
Uoverensstemmelser (kundeklager)
Lovvalg og værneting
Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne
1. Generelle bestemmelser
1.1 Disse leverings- og servicebetingelser (herefter ”Leverings- og servicebetingelser”) inklusiv bilag 1.1 ”Vilkår for standardinstallation af ladeboks til el- og plugin hybridbil i private husstande” gælder for aftaler om køb, leje, installation og service af ladebokse til opladning af elbiler (inkl. plug-in hybridbiler), der indgås mellem privatpersoner (herefter ”Kunden”) og Enkel Energi ApS, CVR-nr. 44 92 57 02 (herefter ”Leverandøren”), når der hovedsageligt handles udenfor Kundens erhverv.
1.2 Drifts- og serviceaftalen for ladeboks (herefter ”Kontrakten”) samt disse Leverings- og servicebetingelser inklusive bilag 1.1 udgør tilsammen parternes aftale (herefter "Aftalen").
1.3 Såfremt der er uoverensstemmelse mellem Kontrakten og Leverings- og servicebetingelserne, er det kontrakten, som er gældende.
2. Fortrydelse
2.1 Kunden kan fortryde Aftalen inden 14 dage fra Aftalens indgåelse (fortrydelsesret). Hvis fristen udløber på en lørdag, søndag, helligdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, skubbes fristen til førstkommende hverdag. For at udnytte denne ret, skal Kunden inden for de 14 dage give Leverandøren en klar besked om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen.
2.2 Kunden kan vælge at benytte Standardformularen i Aftalens bilag 2. Alternativt kan Kunden benytte standardformularen i forbrugeraftalelovens bilag 3. Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.
3. Information mellem Kunden og Leverandøren
3.1 Al skriftlig kommunikation mellem Kunden og Leverandøren foregår som udgangspunkt elektronisk f.eks. via e-mail og sms. Leverandøren udsender information som bl.a. omfatter kontrakter, servicemeddelelser, betalingspåmindelser, rykkerbreve mv. Kunden modtager således som udgangspunkt ikke meddelelserne med almindelig post.
3.2 Meddelelser mv., som Kunden modtager fra Leverandøren pr. e-mail og/eller sms på den aftalte e-mailadresse og/eller mobiltelefonnummer, har samme juridiske retsvirkning mht. bl.a. betalingsaccept og klagefrister, som hvis de var modtaget med almindelig post.
3.3 Det er Kundens pligt at sørge for, at Kundens kontaktoplysninger altid er opdaterede og korrekte.
4. Salg af ladeboks
4.1 Har Leverandøren og Kunden indgået Aftale om salg og køb af en ladeboks og evt. ekstra udstyr, gælder betingelserne under dette pkt. 4.
4.2 Ved ”ladeboks” forstås det tekniske apparat, som anvendes til opladning af elbiler med elektricitet fra elnettet, samt evt. fastmonteret ladekabel.
4.3 Ved salg af ladeboks og evt. ekstra udstyr fra Leverandøren til Kunden overdrages ladeboksen og evt. ekstra udstyr til Kunden på det i Kontrakten aftalte tidspunkt, forudsat at der er sket betaling i henhold til Aftalen.
4.4 Ved Kundens køb af ladeboks hos Leverandøren, er det Kundens ansvar, at ladeboksen installeres af en autoriseret elinstallatør (certificeret af producenten) i henhold til ladeboksens installationsmanual og retningslinjer udstedt af Leverandøren, medmindre andet er aftalt, herunder Leverandøres installation i medfør af nedenstående punkt 6.
5. Leje af ladeboks
5.1 Kunden kan leje en ladeboks af Leverandøren, hvis der er indgået Aftale herom, hvorefter betingelserne under dette pkt. 5 finder anvendelse.
5.2 Ladeboksen forbliver Leverandørens ejendom, og Kunden har ikke ret til at sælge, overdrage, pantsætte eller på anden måde disponere over ladeboksen uden Leverandørens skriftlige samtykke.
5.3 Kunden er ansvarlig for, at ladeboksen anvendes korrekt i henhold til Leverandørens anvisninger og i overensstemmelse med Aftalen.
6. Installation af ladeboks
6.1 Leverandøren kan installere ladeboksen for Kunden, hvis der er indgået Aftale herom, hvorefter betingelserne under dette pkt. 6 finder anvendelse.
6.2 I rimelig tid inden installationens påbegyndelse er Kunden forpligtet til at oplyse installatøren eller Leverandøren om særlige forhold på ejendommen, herunder eventuelt potentielle hindringer såsom forsyningsledninger.
6.3 Standardinstallationen af en ladeboks foretages af Leverandøren eller dennes samarbejdspartner (autoriseret og/eller certificeret installatør) efter gældende regulativer og i henhold til bilag 1 og bilag 2, som nærmere beskriver omfanget af og forudsætningerne for standardinstallationen.
7. Fejl på ladeboks
7.1 Fejl på en ladeboks kan anmeldes til Leverandøren via mail på hej@enkelenergi.dk eller via telefon +45 70 60 80 07 indenfor normal åbningstid.
7.2 Fejlsøgningen påbegyndes snarest muligt indenfor normal åbningstid efter anmeldelsen af fejl.
7.3 Leverandøren vil i første omgang forsøge at afhjælpe fejlen eller problemet via telefonen.
8. Drifts- og serviceaftale
8.1 Har Leverandøren og Kunden indgået aftale om drift og service for en ladeboks, gælder betingelserne under dette pkt. 8 for de ladebokse, der er nævnt i Kontrakten.
8.2 Driften og servicen indeholder følgende:
Hjælp til igangsætning af ladeboks, fejlfinding, afhjælpning ved driftsstop og/eller funktionelle fejl på de vilkår, som er beskrevet i pkt. 7.
Udskiftning af ladeboks i tilfælde af dennes hændelige undergang som følge af f.eks. slid og ælde, hærværk eller brand, til anden funktionel ladeboks.
9. Afgiftsrefusion
9.1 Kunden betaler for sit strømforbrug hos den af Kunden valgte el-leverandør. Kundens betaling til Kundens el-leverandør indeholder også elafgift til staten. Kunden accepterer, at Leverandøren på baggrund af målerdata fra Kundens ladeboks(e) søger tilbagebetaling af elafgift på elforbruget fra det kollektive net i overensstemmelse med gældende regler.
10. Betaling og betalingsbetingelser
10.1 Alle priser er i danske kroner inkl. moms.
10.2 Ved køb af ladeboks fra Leverandøren fremgår betalingsbetingelserne af den fremsendte faktura. Det er en betingelse for levering af ladeboks, at der er sket behørig betaling.
11. Kreditvurdering og sikkerhedsstillelse
11.1 Leverandøren forbeholder sig ret til at indhente kreditoplysninger fra uafhængige kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre før leverancestart og i løbet af Aftalens løbetid.
11.2 Leverandøren kan kræve depositum eller anden tilstrækkelig sikkerhed for Kundens betalingsforpligtelse, hvis Leverandøren vurderer, at der foreligger, eller det forventes, at der opstår en begrundet risiko for tab.
12. Varighed og opsigelse
12.1 Aftalen træder i kraft fra dens indgåelse, og forbliver i kraft indtil den opsiges af en af parterne.
12.2 Aftalen kan opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
13. Flytning og overdragelse af aftalen om service af ladeboks
13.1 Hvis Kunden flytter fra én adresse til en anden, kan parterne aftale, at Aftalen fortsætter på den nye adresse, såfremt det er muligt.
13.2 Den i Aftalen fastsatte betaling justeres eventuelt i forbindelse med flytningen, hvis forholdene for Aftalen ændrer sig.
14. Slutafregning
14.1 Ved Aftalens ophør eller flytning modtager Kunden en slutafregning.
15. Uoverensstemmelser
15.1 Ved klager kan Kunden henvende sig til Leverandøren.
15.2 Opnås der ikke enighed om sagen, kan klagen indbringes til Center for Klageløsning, Toldboden 2, 8800 Viborg, idet der findes flere oplysninger på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/center-for-klageloesning-og-forbrugerklaegenaevnet/ eller EU-Kommissionens online klageportal (OTB), www.ec.europa.eu/odr.
16. Misligholdelse
16.1 Såfremt en af parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen, kan den anden part ophæve Aftalen. En ophævelse medfører, at Aftalen straks ophører, og Kunden skal betale eventuelt skyldige beløb til Leverandøren.
17. Erstatningsansvar
17.1 Parterne er ansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i Aftalen.
18. Force majeure
18.1 Hverken Kunden eller Leverandøren er ansvarlig for manglende opfyldelse af forpligtelserne i Aftalen i tilfælde af force majeure.
18.2 Force majeure kan foreligge, når en manglende eller mangelfuld opfyldelse skyldes forhold, som indtræder efter Aftalens indgåelse, og som er uden for den anden parts kontrol.
19. Ikrafttrædelse og ændringer
19.1 De til enhver tid gældende almindelige betingelser findes på Leverandørens hjemmeside.
19.2 Leverandøren kan ændre priser, gebyrer og andre vilkår i aftalen og disse betingelser i følgende situationer:
Til dækning af udefrakommende omkostninger forbundet med Leverandørens levering af sine ydelser i henhold til aftalen, såsom afgifter og omkostninger til netselskaber, banker, postdistributionsselskaber eller lignende.
For at imødegå inflation regnet fra 1. januar 2017 (indeks 100).
Ved ændret lovgivning, regulering eller praksis.
Ved produktændringer.
For at skabe incitament til at reducere/ændre energiforbruget eller incitament til en mere effektiv kundeadfærd i forbindelse med administration af Aftalen.
19.3 Ændringerne iværksættes med forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning. Læs mere på www.enkelenergi.dk.
19.4 Varsling om ændringer i de almindelige betingelser herunder priser, gebyrer etc. vil ske i form af fx meddelelser på hjemmesiden, ved regningsfremsendelse, e-Boks, e-mail eller anden kundespecifik information.
19.5 Ønsker Kunden ikke at fortsætte aftalen på ændrede vilkår, kan Kunden opsige aftalen, inden ændringerne træder i kraft. Ændringer i betingelser og priser, som alene er til Kundens fordel, kan gennemføres uden varsel, men vil blive offentliggjort på Leverandørens hjemmeside. Sådanne ændringer berettiger ikke Kunden til at opsige Aftalen.
19.6 Ændringer, der skyldes ændret lovgivning eller påbud fra offentlige myndigheder uden for Leverandørens kontrol, træder i kraft uden forudgående information til Kunden, hvis det ikke er muligt at varsle.
19.7 Serviceaftalens pris for Enkel Pioneers kan ikke ændre sig på nær ved lovændringer i reglerne for refusion af elafgift.
Bilag 1.1: Vilkår for standardinstallation af ladeboks til el- og plugin hybridbil i private husstande
Koordinering og installationsdato
Leverandøren eller dennes samarbejdspartner (autoriseret og/eller certificeret installatør) kontakter Kunden inden 5 hverdage for at aftale installationsdato og udfører installationen indenfor 4 uger.
Standardinstallation af ladeboks indeholder:
Standardinstallations el-pakke (tilrettet)
Mopntering af Kombirelæ 4P, 20A Type A og monteres i eksisterende tavle
Nødvendig længde kabel – 5G4 mm2, dog maksimalt 10 m.
Føringsvejs/bøjler/rør m.m. for 5 m. i (hvis nødvendigt)
2 stk. gennemboring af ydermur / væg
Idriftsætning i installatørportal
Test og afprøvning af ladeboks
Uploading af dokumentation i installtørportal (KLS, billeder af installation samt evt. aftaleseddel på ekstra arbejde)
Tjek af kunde har adgang på deres tlf. til daglig brug af ladeboks
Tilmelding af EV-lader på installationsblanketten elign.
Aftale udføreslsesdato med kunde (backofficefunktion, tilpasses efter nærmere aftale)
Ekstra ydelser
Der kan være en række forhold der gør, at installationen kræver ekstra ydelser hos Kunden eksempelvis gravearbejde, opsætning af stillads, eller skjult kabelføring.
Kunden besvarer en række spørgsmål ved bestilling for at afklare behovet for et forudgående besøg. Eksempler på spørgsmål:
Er der plads til ekstra relæ (7,1 cm) i eltavlen?
Skal kablet føres mere end 10 meter?
Er der mere end to vægge der skal gennembrydes for at kablet kan fremføres?
Skal kablet graves ned eller rilles ind i murværk?
Følgende priser er Installatørens aktuelle vejledende priser for ovenstående ekstra ydelser (inklusive moms):
Ledningskanal, hvid eller lys-grå pr. meter: 78,30 kr.
Stålrør 20mm inkl. Bøgler pr. løbende meter: 125,55 kr.
Galvaniseret Afdækningsskinne (19/23 mm): 139,05 kr.
Plastrør 20mm: 67,50 kr.
Jordspyd inkl. Samlemuffe (startsæt): 832,95 kr.
Ekstra jordspyd: 513,00 kr.
Dækplade for kabel i terræn: 12,58 kr.
Levering og montering af nyt RCD (40Am 30ma): 810,00 kr.
Rødt rør 50mm: 28,35 kr.
Stålrør bøjning: 64,80 kr.
Afstandsramme for UV6 (Gl. model): 441,45 kr.
5G4 mm2 installationskabel pr. meter (udover de 5 m.): 62,10 kr.
5G6 mm2 installationskabel pr meter (udover de 5): 83,70 kr.
Endestyk til kanal: 64,80 kr.
UG 6 Hvid: 375,30 kr.
UG 12 Hvid: 457,65 kr.
UG 18 Hvid: 553,50 kr.
Bimåler 3 F direkte maks. 63 A.: 1728,00 kr.
5G6 mm2 ARMERETkabel pr meter (fra 1. meter og frem): 206,55 kr.
5G10 mm2 ARMERETkabel pr meter (fra 1. meter og frem): 236,25 kr.
Ekstraarbejde ud over ovenstående afregnes til den til enhver tid gældende timepris.
Betingelser for en standardinstallation
Ladeboksen placeres på garagevæg, carport eller husmur, afhængigt af opladnings- og placeringsmæssige hensyn.
Eltavlen skal være placeret i samme plan som ladeboksen.
Sikringen foran eltavlen må ikke overstige 63 ampere.
Der skal være en fungerende jordelektrode i kundens installation (overgangsmodstand max 100 Ohm).
Der er de fornødne ampere til rådighed i kundens eksisterende installation.
Ladeboksen skal kunne tilgå en 4G-forbindelse for fjernaflæsning.
Den eksisterende installation overholder gældende lovgivning.
Leverandøren eller dennes samarbejdspartner (autoriseret og/eller certificeret installatør) kan forbeholde sig ret til ekstra betaling, såfremt en eller flere af de ovenfor oplistede forhold ikke er opfyldt.