Leveringsbetingelser for privatkunder med elaftale -
Yderligere betingelser for serviceaftale samt installation findes i næste sektion
GENERELLE BETINGELSER FOR PRIVATKUNDER MED ELAFTALE
Sidst opdateret: 31/5-25
Disse generelle leveringsbetingelser, inklusive bilag (”EL-leveringsbetingelser”) træder i kraft fra og med datoen for abonnementets start, som defineret i kundens ordrebekræftelse (”Startdatoen”).
Kundens ordrebekræftelse, disse EL-leveringsbetingelser samt eventuelle bilag, ændringer, tilknyttede politikker og øvrige relaterede dokumenter udgør tilsammen en integreret aftale (”Aftalen”), der er indgået mellem:
Enkel Energi ApS
CVR-nr. 44 92 57 02
Nørre Voldgade 48A, 1. th
1358 København K
Danmark
(”Enkel Energi”)
og
Kunden (som specificeret i kundens ordrebekræftelse)
(”Kunden”)
(Enkel Energi og Kunden hver for sig en ”Part” og samlet ”Parterne”).
GENERELLE BESTEMMELSER
1.1. Disse EL-leveringsbetingelser gælder for alle aftaler, der indgås mellem Kunden og Enkel Energi vedrørende bestilling af abonnementsaftale om levering af el (”Enkel Strøm”).
1.2. EL-leveringsbetingelserne finder anvendelse, når leveringen af Enkel Strøm hovedsageligt er bestemt til Kundens private husholdning og ikke til erhvervsmæssig anvendelse. Kunden er forbruger. Hvis Enkel Strøm ikke anvendes hovedsageligt til Kundens private husholdning, men derimod erhvervsmæssig anvendelse, vil dette anses som brud på Aftalen.
1.3. Aftalen består af følgende dokumenter:
Kundens ordrebekræftelse
EL-leveringsbetingelser inklusive bilag.
Eventuelle særlige aftalte vilkår mellem Parterne.
1.4. Såfremt der er uoverensstemmelse mellem dokumenterne, gælder følgende rangorden:
Eventuelle særlige aftalte vilkår mellem Parterne
Kundens ordrebekræftelse
EL-leveringsbetingelser inklusive bilag
1.5. Aftalen er udarbejdet i overensstemmelse med dansk lovgivning, herunder forbrugeraftaleloven, elleveringsbekendtgørelsen, markedsføringsloven og anden relevant lovgivning.
1.6. Kunden kan downloade EL-leveringsbetingelserne, der gælder for Kundens aftale med Enkel Energi, på https://kunde.enkelenergi.dk. Det anbefales, at Kunden gemmer en kopi, da disse vilkår udgør en integreret del af aftalen og gælder som vedtaget på tidspunktet for købet.
1.6.1. Kunden kan desuden til enhver tid anmode om en kopi ved henvendelse til Enkel Energi.
FORTRYDELSESRET
2.1 . Kunden kan fortryde Aftalen inden for 14 dage fra den dag, Aftalen er indgået. Hvis fristen udløber på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til den førstkommende hverdag (”Fortrydelsesfristen”).
2.1.1. For at udnytte fortrydelsesretten skal Kunden inden for Fortrydelsesfristen give Enkel Energi skriftlig meddelelse på mail: hej@enkelenergi.dk eller via kundeportalen i Datahub om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen
2.1.2. Fortrydelsesretten gælder i henhold til forbrugeraftaleloven og omfatter hele Aftalen, herunder eventuelle tillægsprodukter.
2.2. Såfremt Kunden ønsker, at levering af Enkel Strøm skal påbegyndes inden udløbet af Fortrydelsesfristen, skal Kunden give udtrykkeligt samtykke hertil. Kunden anerkender samtidig, at hvis Aftalen fortrydes efter påbegyndt levering, inden Fortrydelsesfristen udløber, skal Kunden betale for det faktiske elforbrug der allerede er leveret.
KOMMUNIKATION OG MEDDELELSER
3.1 . Kunden accepterer, at kommunikation fra Enkel Energi vedrørende Aftalen sker digitalt via eksempelvis telefon, sms, mail og anden elektronisk post.
3.1.1. Enkel Energi udsender information som blandt andet:
Kontrakter;
servicemeddelelser;
betalingspåmindelser og rykkere;
ændringer i vilkår eller priser.
3.2. Meddelelser, som Kunden modtager fra Enkel Energi på den aftalte e-mailadresse og/eller telefonnummer, har samme juridiske virkning som meddelelser modtaget pr. brev herunder i forhold til betalingsaccept og klagefrister.
3.3. Kunden er ansvarlig for, at kontaktoplysninger (navn, adresse, e-mail og telefonnummer) til enhver tid er opdaterede og korrekte. Eventuelle ændringer skal straks meddeles til Enkel Energi.
3.4. Hvis Kunden anvender spamfiltre eller lignende, er det Kundens eget ansvar, at e-mails fra Enkel Energi kan modtages.
3.5. Enkel Energi er ikke ansvarlig for manglende levering af meddelelser som følge af fejl i Kundens kontaktoplysninger eller filtrering i Kundens mailsystem.
BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER
4.1. Enkel Energi behandler personoplysninger om Kunden i forbindelse med levering af el, administration af Aftalen og kundeservice. Det kan omfatte:
Navn, adresse, e-mail og telefonnummer;
forbrugsdata fra elmåleren;
betalings- og faktureringsoplysninger;
korrespondance og supporthenvendelser.
4.2. Enkel Energi bruger oplysningerne til:
At administrere og opfylde Aftalen;
at håndtere leverandørskift og afregning;
at udsende servicemeddelelser og varslinger;
at overholde retlige forpligtelser.
4.3. Enkel Energi kan, når påkrævet, dele relevante oplysninger med:
Netselskabet (for måling og netdrift);
Energinet (DataHub);
offentlige myndigheder, hvor det er lovpligtigt;
underleverandører, som leverer IT- og administrationsydelser.
4.3.1 Kunden har blandt andet ret til:
Indsigt i de oplysninger, der behandles;
ret til at få berigtiget eller slettet oplysninger;
ret til at klage til Datatilsynet.
4.4. Enkel Energi anvender underdatabehandlere, som alene behandler oplysninger på vegne af Enkel Energi i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
4.5. Enkel Energi behandler personoplysninger i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og gældende dansk databeskyttelseslovgivning.
4.6. Yderligere information findes i vores privatlivspolitik på www.enkelenergi.dk/persondata.
Forholdet mellem Kunden og Netselskabet
5.1 Det er en forudsætning for Aftalen om levering af Enkel Strøm til Kunden, at Kunden har en aftale om tilslutning til det kollektive elforsyningsnet med det selskab, der i Kundens lokalområde ejer de kabler, som transporterer strøm til Kundens adresse (”Netselskabet”).
5.2. Netselskabet er en selvstændig aktør og er ikke ejet eller kontrolleret af Enkel Energi. Eventuelle forhold vedrørende elnettets drift håndteres derfor direkte med Netselskabet.
5.3. Netselskabet vælges ikke af Kunden, men er fastsat geografisk. Netselskabet er blandt andet ansvarligt for:
Drift og vedligeholdelse af elnettet;
leveringens spændingskvalitet;
måling af elforbrug;
midlertidige afbrydelser ved teknisk arbejde;
transport af den leverede strøm fra højspændingsnettet og til Kundens forbrugssted.
5.4. Kunden kan finde Netselskabet, der driver distributionsnettet i Kundens område på https://elnet.dk/nettilslutning/find-netselskab.
5.5. Forholdet mellem Kunden og Kundens Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende tilslutningsbestemmelser.
5.6. I forhold til Kundens Netselskab skal Kunden være opmærksom på følgende vilkår:
Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendige arbejder på det kollektive elforsyningsnet;
kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til elmåler og elinstallationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, aflæsning og udskiftning;
er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted;
Netselskabet kan til enhver tid kontrollere elmåler og hente forbrugsdata;
hvis Kunden opdager fejl i målingen, skal dette straks meddeles til Netselskabet.
5.7. Netselskabet behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning, og oplysninger om dette findes på Netselskabets egen hjemmeside.
5.7.1. Netselskabet bruger personoplysninger for at kunne levere sikker og pålidelig forsyning af elektricitet til alle Kunder. Netselskabet behandler bl.a. personoplysninger, når det varsler afbrydelser, foretager målerbytter eller måler Kundens elforbrug.
5.8. Enkel Energi har fuldmagt til at handle på Kundens vegne i forbindelse med et leverandørskifte over for Energinet og Netselskabet.
LEVERING
6.1. Enkel Strøm leveres kontinuerligt til Kundens adresse, hvilket betyder, at Kunden kan til enhver tid aftage el efter øjeblikkeligt behov.
6.1.1. Enkel Energi har dog ret til midlertidigt at ophøre med leverancen i de tilfælde, hvor Netselskabet afbryder forsyningen.
6.2. Enkel Energi leverer Enkel Strøm på det overordnede højspændingsnet i Kundens prisområde (øst /vest for Storebælt). Leveringskvaliteten følger Netselskabets gældende kvalitetsspecifikationer.
6.3. Kunden underretter Enkel Energi om forhold, der kan have betydning for Enkel Energis levering fx forestående større ændringer i Kundens forbrug, ændring af adresse eller lignende.
AFREGNING AF FORBRUG
7.1. Netselskabet er ansvarlig for måleudstyret, som måler Kundens forbrug og indestår for målingernes korrekthed.
7.2. Hvis Kunden eller Enkel Energi får mistanke om, at de gennemførte målinger ikke er korrekte, retter Enkel Energi om nødvendigt henvendelse til Netselskabet med henblik på en afklaring.
7.2.1. Kunden skal acceptere efterregulering af regningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller korrektion af måledata efter målefejl.
7.3. Hvis måledata ikke foreligger, eller er mangelfulde eller korrigeres af Netselskabet, kan Enkel Energi efterregulere forbruget på baggrund af tidligere registreret forbrug og tilsluttede installationer.
7.4. Enkel Energi afregner Kunden ved en kombination af:
Depositum, som opkræves som sikkerhed for forbruget; og
bagudbetaling i forhold til Kundens faktiske registrerede forbrug.
7.4.1 Endelig afregning sker på grundlag af de målte data fra Netselskabet, når disse er tilgængelige.
BETALINGSBETINGELSER
8.1. Regninger fra Enkel Energi indeholder nærmere betalingsoplysninger og forfaldsdato.
8.2. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Enkel Energi berettiget til at opkræve renter i overensstemmelse med renteloven.
8.3. Enkel Energi opkræver gebyrer for rykkerskrivelser og andre nødvendige omkostninger til inddrivelse af restancer. Rykkergebyr og andre opkrævningsomkostninger fremgår af gebyroversigten på: https://www.enkelenergi.dk/gebyrer.
8.4. Enkel Energi kan modregne eventuelle tilgodehavender mod Kundens ubetalte regninger.
8.5. Kunden modtager faktura og betalingsoplysninger elektronisk, jf. afsnit 3.
PRISER
9.1. Alle priser i forbindelse med Aftalen, inklusive skatter og afgifter, opkræves i danske kroner (DKK) inklusive moms, medmindre andet er angivet.
9.2. Kundens samlede pris for Enkel Strøm består af:
Elpris: Timeafregning i forhold til den rene børspris
Faste omkostninger: Abonnement og obligatoriske gebyrer
9.3. Priserne for Enkel Strøm, som gælder for den enkelte Kunde ved Aftalens indgåelse, er udspecificeret i Kundens ordrebekræftelse. Oplysninger om aktuelle priser fremgår af Enkel Energis hjemmeside, https://www.enkelenergi.dk. Informationen udleveres i øvrigt efter henvendelse til Enkel Energi.
9.4. Enkel Energi forbeholder sig ligeledes retten til at ændre priser, gebyrer og øvrige vilkår i Kundens Aftale i overensstemmelse med gældende lovgivning.
9.4.1. Ændringer kan foretages i følgende tilfælde:
Når der sker stigning i omkostninger uden for Enkel Energis kontrol, herunder ændringer i afgifter, netbetalinger, bankgebyrer, porto mv;
for at tage højde for stigninger efter forbrugerprisindekset;
ved ændringer i lovgivning, offentlig regulering eller praksis;
i forbindelse med produktændringer;
for at fremme ændret eller reduceret energiforbrug.
9.4.2. Såfremt en prisændring er til ugunst for Kunden, vil Kunden modtage et varsel herom med mindst 3 måneders varsel, før ændringen træder i kraft.
9.4.3. Kunden har i den forbindelse ret til at opsige aftalen med virkning fra tidspunktet for ændringens ikrafttræden, såfremt Kunden ikke ønsker at acceptere ændringerne.
SIKKERHEDSSTILLELSE
10.1. Hvis der er rimelig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Enkel Energi stille krav til Kunden om kontant depositum, garanti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed (”Sikkerhedsstillelse”), som vilkår for at indgå Aftalen eller som vilkår for fortsat levering under Aftalen.
10.2. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Enkel Energis risiko i det konkrete tilfælde og må højst udgøre et beløb svarende til 5 måneders forventet betaling.
10.3. Kunden vil modtage skriftlig besked om kravet, og sikkerheden vil kun blive anvendt i tilfælde af Kundens misligholdelse af betalingsforpligtelser.
10.4. Eventuelt tilbageværende Sikkerhedsstillelse tilbagebetales til Kunden ved Aftalens ophør, eller når sikkerheden ikke længere vurderes nødvendig.
OPHØR OG ÆNDRING AF LEVERINGSFORHOLD
11.1. Aftalen er uden binding og fornyes løbende uden særskilt accept, medmindre andet fremgår af det valgte produkt eller Kundens ordrebekræftelse.
11.2. Hvis Aftalen omfatter en bindingsperiode, fremgår det af Kundens ordrebekræftelse. Aftalen fornyes herefter med uændrede vilkår, medmindre andet er oplyst og varslet rettidigt.
11.3. Kunden kan opsige Aftalen med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
11.4. Ved Aftalens ophør eller Kundens flytning modtager Kunden en slutafregning, der omfatter eventuelt uafklaret forbrug, abonnement og øvrige økonomiske forhold.
11.5. Hvis Kunden flytter og indgår en ny aftale med en anden elleverandør, sker opsigelsen automatisk gennem den nye leverandørs registrering i DataHub. Kunden behøver i disse tilfælde ikke at give særskilt meddelelse til Enkel Energi. Hvis Kunden ikke indgår en ny aftale fordi Kunden ikke længere har behov for el, skal Kunden med skriftligt varsel opsige aftalen direkte over for Enkel Energi. I sådanne tilfælde kan Aftalen opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
11.5.1. Kunden kan anmode om at videreføre Aftalen med Enkel Energi på en ny adresse. Dette forudsætter, at adressen kan tilsluttes på sædvanlige vilkår, og at Kunden giver nødvendige oplysninger om den nye adresse senest 3 dage før flytningen.
11.6. Enkel Energi forbeholder sig ret til at afvise videreførelse af Aftalen på den nye adresse i tilfælde af tekniske eller forretningsmæssige hindringer.
OVERDRAGELSE AF AFTALE
12.1. Kunden må ikke overdrage Aftalen eller nogen rettigheder eller forpligtelser i henhold til denne til tredjemand uden forudgående skriftligt samtykke fra Enkel Energi.
MISLIGEHOLDELSE
13.1. Hvis en af Parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning.
13.2. Følgende forhold betragtes som væsentlig misligholdelse fra Kundens side. Listen er ikke udtømmende, og andre forhold kan ligeledes udgøre væsentlig misligholdelse, afhængigt af omstændighederne:
Gentagen eller grov betalingsmisligholdelse;
manglende sikkerhedsstillelse, hvis det er krævet;
misbrug af Enkel Strøm, herunder uautoriseret videresalg eller ulovlig installation;
hindring af adgang for Netselskabet til elmåler eller tekniske installationer.
13.2.1. Enkel Energi foretager en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
13.3. Ved misligholdelse vil Kunden modtage en skriftlig påmindelse og en frist til at rette forholdet, før Aftalen ophæves – medmindre forholdet er særligt groft.
13.4. Ophævelse af Aftalen medfører, at leverancen af Enkel Strøm stoppes, og at Kunden er forpligtet til at betale for Aftalen frem til ophørstidspunktet samt eventuelle omkostninger som følge af misligholdelsen.
ERSTATNINGSANSVAR
14.1. Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i Aftalen mellem Parterne.
14.2. Enkel Energi er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tabt fortjeneste, tab af data eller lignende, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
14.3. Enkel Energi er ikke ansvarlig for tab, der skyldes forhold uden for selskabets kontrol, herunder Netselskabets forsyningsafbrydelser, fejl i måledata eller hændelser omfattet af force majeure.
14.4. Enkel Energis samlede erstatningsansvar er begrænset til det beløb, Kunden har betalt i de seneste 3 måneder, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
14.5. Hvis Kunder mener at have krav på erstatning eller andre misligholdelsesbeføjelser, som følge af brud på Aftalen, kan Kunden rejse kravet over for Enkel Energi.
FORCE MAJEURE
15.1. I tilfælde af force majeure suspenderes Enkel Energis og Kundens forpligtelser over for hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale.
15.2. Hvis Enkel Energi kun ved afholdelse af uforholdsmæssige store økonomiske udgifter kan opfylde sine forpligtelser under Aftalen, skal dette sidestilles med, at Enkel Energi er ude af stand til helt eller delvis at opfylde sine forpligtelser.
15.3. Force majeure omfatter forhold, der ligger uden for Parternes kontrol, og som ikke med rimelighed kunne være forudset, undgået eller overvundet. Dette kan for eksempel være:
Naturkatastrofer;
krig, terror eller uroligheder;
epidemier/pandemier;
lovændringer eller myndighedspåbud;
landsdækkende eller regionale nedbrud i el- eller kommunikationsinfrastruktur.
15.4. Forpligtelser suspenderes kun i det omfang, force majeure gør det nødvendigt, og i den periode forholdet varer.
15.5. Den berørte Part skal uden unødigt ophold skriftligt orientere den anden Part om forholdets karakter og oplyse om, forholdets forventede varighed.
15.6. Hvis force majeure-forholdet varer i mere end 30 dage, har begge Parter ret til at ophæve Aftalen uden ansvar, herunder erstatningsansvar.
KLAGEMULIGHEDER
16.1. Hvis Kunden er utilfreds med Enkel Energis ydelser eller vilkår, opfordres Kunden til først at kontakte Enkel Energi via e-mail på hej@enkelenergi.dk eller telefonisk på +45 70 60 80 07.
16.2. Hvis der ikke opnås en tilfredsstillende løsning, eller hvis Kunden ikke har modtaget svar inden 30 dage, kan der indgives klage til:
Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.: 41 71 53 01
E-mail: post@energianke.dk
Web: www.energianke.dk
LOVVALG, VÆRNETING OG ADSKILLESE
17.1. Tvister mellem Kunden og Enkel Energi afgøres efter lovgivningen i Kongeriget Danmark.
17.2. Enhver tvist mellem Parterne, som udspringer af eller har forbindelse til Aftalen, herunder disse vilkår, skal være underlagt de danske domstoles enekompetence med Retten i København som første instans, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
17.3. Hvis en bestemmelse i Aftalen erklæres ugyldig eller uden retskraft i en given situation af en kompetent domstol, påvirker dette ikke gyldigheden eller håndhævelsen af de øvrige bestemmelser eller gyldigheden af den pågældende bestemmelse i andre situationer.
LEVERINGS- OG SERVICEBETINGELSER FOR PRIVATKUNDER MED LADELØSNING TIL ELBIL
Sidst opdateret: 31/5-25
Disse generelle leverings- og servicebetingelser, inklusive bilag (”Leverings- og Servicebetingelser”) træder i kraft fra og med datoen for abonnementets start, som defineret i Kundens ordrebekræftelse (”Startdatoen”).
Kundens ordrebekræftelse, disse Leverings- og Servicebetingelser, samt eventuelle bilag, ændringer, tilknyttede politikker og øvrige relaterede dokumenter udgør tilsammen en integreret aftale (”Aftalen”), der er indgået mellem:
Enkel Energi ApS
CVR-nr. 44 92 57 02
Nørre Voldgade 48A, 1. th
1358 København K
Danmark
(”Enkel Energi”)
og
Kunden (som specificeret i kundens ordrebekræftelse)
(”Kunden”)
(Enkel Energi og Kunden hver for sig en ”Part” og samlet ”Parterne”).
GENERELLE BESTEMMELSER
1.1. Disse Leverings- og Servicebetingelser gælder for aftaler, der indgås mellem Kunden og Enkel Energi, vedrørende bestilling af abonnementsaftale om køb, leje, installation og service af ladebokse og tilhørende ladeydelser til elbiler (”Ladeløsningen”).
1.2. Leverings- og Servicebetingelserne finder anvendelse, når Ladeløsningen hovedsageligt er bestemt til Kundens private husholdning og ikke til erhvervsmæssig anvendelse. Kunden er forbruger. Hvis Ladeløsningen ikke anvendes hovedsageligt til Kundens private husholdning, men derimod erhvervsmæssig anvendelse, vil dette anses som brud på Aftalen.
1.3. Aftalen består af følgende dokumenter:
Kundens ordrebekræftelse
Leverings- og Servicebetingelser inklusive bilag
Eventuelle særlige aftalte vilkår mellem Parterne
1.4. Såfremt der er uoverensstemmelse mellem dokumenterne, gælder følgende rangorden:
Eventuelle særlige aftalte vilkår mellem Parterne
Kundens ordrebekræftelse
Leverings- og Servicebetingelser inklusive bilag
1.5. Aftalen er udarbejdet i overensstemmelse med dansk lovgivning, herunder forbrugeraftaleloven, markedsføringsloven og anden relevant lovgivning.
1.6. Kunden kan downloade Leverings- og Servicebetingelserne der gælder for Kundens aftale med Enkel Energi, på https://kunde.enkelenergi.dk. Det anbefales, at Kunden gemmer en kopi, da disse vilkår udgør en integreret del af aftalen og gælder som vedtaget på tidspunktet for købet.
1.7. Kunden kan til enhver tid anmode om en kopi ved henvendelse til Enkel Energi.
FORTRYDELSESRET
2.1. Kunden kan fortryde Aftalen inden for 14 dage fra den dag, Aftalen er indgået. Hvis fristen udløber på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til den førstkommende hverdag (”Fortrydelsesfristen”).
2.1.1. For at udnytte fortrydelsesretten skal Kunden inden for Fortrydelsesfristen give Enkel Energi skriftlig meddelelse på mail: hej@enkelenergi.dk om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen.
2.2. Såfremt Kunden ønsker, at Ladeløsningen skal påbegyndes inden udløbet af Fortrydelsesfristen, skal Kunden give udtrykkeligt samtykke hertil. Kunden anerkender samtidig, at fortrydelsesretten bortfalder, hvis Aftalen er fuldt opfyldt, inden Fortrydelsesfristen udløber.
2.3. Hvis Ladeløsningen ikke inkluderer installation af Ladeboks, som defineret i punkt 5.2, anses leveringen for påbegyndt, når Kunden har gennemført onboarding, forbundet et kompatibelt køretøj og en godkendt Ladeboks samt givet nødvendige tilladelser.
2.4. Hvis Ladeløsningen inkluderer installation af Ladeboks, anses ydelsen for påbegyndt, når ordrebekræftelsen er afgivet og installationsadressen er bekræftet som egnet.
2.5. Hvis leveringen jf. punkt 2.3 og 2.4 er påbegyndt inden Fortrydelsesfristens udløb efter Kundens udtrykkelige samtykke, og Kunden senere fortryder, betaler Kunden for den tid Kunden har haft Ladeløsningen, frem til tidspunktet, hvor fortrydelsen er meddelt.
KOMMUNIKATION OG MEDDELELSER
3.1. Kunden accepterer, at kommunikation fra Enkel Energi vedrørende Aftalen sker digitalt via eksempelvis telefon, sms, mail og anden elektronisk post.
3.1.1. Enkel Energi udsender information som blandt andet:
Kontrakter;
servicemeddelelser;
betalingspåmindelser og rykkere;
ændringer i vilkår eller priser.
3.2. Meddelelser, som Kunden modtager fra Enkel Energi på den aftalte e-mailadresse og/eller telefonnummer, har samme juridiske virkning som meddelelser modtaget pr. brev herunder i forhold til betalingsaccept og klagefrister.
3.3. Kunden er ansvarlig for, at kontaktoplysninger (navn, adresse, e-mail og telefonnummer) til enhver tid er opdaterede og korrekte. Eventuelle ændringer skal straks meddeles til Enkel Energi.
3.4. Hvis Kunden anvender spamfiltre eller lignende, er det Kundens eget ansvar, at e-mails fra Enkel Energi kan modtages.
3.5. Enkel Energi er ikke ansvarlig for manglende levering af meddelelser som følge af fejl i Kundens kontaktoplysninger eller filtrering i Kundens mailsystem.
BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER
4.1. I forbindelse med levering af Ladeløsningen indsamler og behandler Enkel Energi oplysninger om Kundens brug af Ladeboksen og tilhørende services. Det kan omfatte:
Navn, adresse, e-mail og telefonnummer;
status for opladning og tilslutning af elbil;
ladehistorik og energiforbrug;
information om Ladeboksens drift og forbindelse
betalings- og faktureringsoplysninger;
korrespondance og supporthenvendelser.
4.2. Enkel Energi bruger oplysningerne til:
At administrere og opfylde Aftalen;
at levere og optimere ladetjenesten;
at udføre teknisk support og fejlfinding;
at behandle elafgiftsrefusion (hvis relevant);
at overholde retlige forpligtelser.
4.2.1. Kunden har blandt andet ret til:
Indsigt i de oplysninger, der behandles;
ret til at få rettet eller slettet oplysninger;
ret til at klage til Datatilsynet.
4.3. Enkel Energi anvender underdatabehandlere, som alene behandler oplysninger på vegne af Enkel Energi i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
4.4. Enkel Energi behandler personoplysninger i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og gældende dansk lovgivning.
4.5. Yderligere information findes i vores privatlivspolitik på www.enkelenergi.dk/persondata.
SALG AF LADEBOKSE
5.1. Hvis Kunden har indgået Aftale om køb af en Ladeboks, gælder betingelserne i dette afsnit.
5.2. Ved ”Ladeboks” forstås det tekniske apparat der er solgt eller lejet fra Enkel Energi til Kunden, som anvendes til opladning af elbiler med elektricitet fra elnettet, samt eventuelt fastmonteret ladekabel og ekstra udstyr (”Ladeboksen”).
5.3. Ejendomsretten til Ladeboksen overgår til Kunden på det leveringstidspunkt, der fremgår af ordrebekræftelsen, forudsat at der er sket rettidig betaling i henhold til Aftalen.
5.4. Kundens er ansvarlig for, at Ladeboksen installeres korrekt af en autoriseret elinstallatør (certificeret af Ladeboksens producent), og i overensstemmelse med producentens installationsmanual og Enkel Energis anvisninger, medmindre det er særskilt aftalt, at Enkel Energi foretager installationen.
5.4.1. Risikoen for skade eller tab på Ladeboksen overgår til Kunden ved levering, uanset om boksen monteres af Kunden selv eller af en autoriseret elinstallatør (certificeret af Ladeboksens producent).
LEJE AF LADEBOKSE
6.1. Kunden kan leje en Ladeboks af Enkel Energi, hvis der er indgået særskilt Aftale herom. I så fald gælder betingelserne i dette afsnit.
6.2. Ladeboksen forbliver Enkel Energis ejendom. Kunden har ikke ret til at sælge, overdrage, pantsætte eller på anden måde disponere over Ladeboksen uden skriftligt samtykke fra Enkel Energi.
6.3. Kunden er ansvarlig for, at Ladeboksen anvendes korrekt i henhold til Enkel Energis anvisninger og i overensstemmelse med Aftalen.
6.4. Kunden bærer risikoen for tab af eller skade på Ladeboksen, så længe den er i Kundens varetægt. Dette gælder uanset, om skaden skyldes hændelige uheld, hærværk, tyveri, brand eller lignende, medmindre skaden skyldes forhold, der direkte kan tilskrives Enkel Energi.
6.5. Kunden er forpligtet til at anvende og vedligeholde Ladeboksen i overensstemmelse med Enkel Energis anvisninger og gældende installationskrav. Enhver skade, der ikke er resultat af almindeligt slid eller korrekt anvendelse, er Kundens ansvar.
6.6. Enkel Energi anbefaler Kunden at tegne forsikring, der dækker Ladeboksen mod tyveri, brand og andre skader. Enkel Energi kan kræve dokumentation for tilstrækkelig forsikringsdækning, herunder i tilfælde hvor der foreligger særlige risikoforhold, ved for eksempel hvis Ladeboksen installeres i bygninger med stråtag eller lignende brandfølsomme materialer.
6.7. Hvis Ladeboksen mistes, stjæles eller beskadiges i en grad, så den ikke kan repareres, og dette skyldes Kundens forhold, kan Enkel Energi opkræve en erstatning svarende til restværdien af Ladeboksen eller udgifterne til reparation.
INSTALLATION AF LADEBOKSE
7.1. Enkel Energi kan installere Ladeboksen for Kunden, hvis der er indgået særskilt Aftale herom. I så fald gælder betingelserne i dette afsnit samt bilag 1.1 (vilkår for standardinstallation).
7.2. Hvis Kunden har indgået aftale med Enkel Energi om installation af Ladeboksen, udføres installationen af Enkel Energi eller en autoriseret samarbejdspartner i henhold til nærværende betingelser samt bilag 1.1.
7.3. I rimelig tid inden installationens påbegyndelse er Kunden forpligtet til at oplyse installatøren eller Enkel Energi om særlige forhold på ejendommen, der kan påvirke installation (skjulte kabler, bygningsmæssige hindringer, adgangsforhold eller gravearbejde) og at en installation kan foretages under sikre og egnede forhold.
7.3.1. Dette omfatter blandt andet:
At der er tilstrækkelig plads og adgang til eltavle og installationssted;
at der er fornødent samtykke fra ejer/udlejer, hvis Kunden ikke selv ejer ejendommen;
at den eksisterende elinstallation opfylder relevante sikkerhedskrav og har tilstrækkelig kapacitet.
7.3.2. De nærmere vilkår for betingelserne til installationen fremgår af bilag 1.1.
7.4. Hvis installatøren ved ankomst konstaterer, at installationsforholdene afviger fra en standardinstallation, og der kræves ekstra arbejde (f.eks. længere kabelføring, nedgravning eller opgradering af elinstallation), er Enkel Energi berettiget til at opkræve tillæg i overensstemmelse med gældende prisliste eller indgå ny aftale med Kunden om ekstraarbejdet.
7.4.1. Hvis en installatør fra Enkel Energi eller en autoriseret samarbejdspartner jf. punkt 7.2 ankommer på installationsadressen og vurderer, at installation er uforsvarlig eller ikke overholder gældende sikkerhedsregler eller tekniske standarder, forbeholder Enkel Energi sig retten til at afvise at gennemføre installationen. I sådanne tilfælde kan Kunden blive opkrævet et gebyr for besøget, uanset om installationen gennemføres eller ikke. Dette gælder også, selvom en tidligere installation er foretaget eller er blevet godkendt af en anden part/installatør.
7.5. Enkel Energi er ikke ansvarlig for forsinkelser, servicebegrænsninger eller meromkostninger, der skyldes:
Ufuldstændige eller forkerte oplysninger fra Kunden;
uegnede eller utilgængelige installationsforhold;
forstyrrelser fra tredjeparts-anlæg eller systemer.
7.6. Levering og installation af Ladeboksen sker i henhold til den tidsplan, der er aftalt mellem Kunden og Enkel Energi eller dennes autoriserede installationspartner. Standardinstallationen gennemføres efter gældende forskrifter og omfatter de elementer, der fremgår af bilag 1.1. Eventuelle ekstra ydelser aftales særskilt.
FEJ PÅ LADEBOKSE
8.1. Fejl eller tekniske problemer med Ladeboksen kan anmeldes til Enkel Energi via mail på hej@enkelenergi.dk eller via telefon +45 70 60 80 07 i almindelig åbningstid.
8.2. Enkel Energi eller dennes samarbejdspartner påbegynder fejlsøgningen hurtigst muligt inden for almindelig åbningstid efter modtagelsen af anmeldelsen.
8.3. Enkel Energi vil i første omgang forsøge at afhjælpe fejlen eller det tekniske problem via fjernsupport.
8.4. Hvis problemet ikke kan løses ved fjernsupport, vurderes det, om der er behov for teknisk udkald. Kunden vil i så fald få oplyst den videre proces, herunder eventuel pris og tidsramme.
8.5. Hvis Kunden har lejet Ladeboksen, gælder desuden bestemmelserne i afsnit 6 om ansvar og erstatning.
DRIFT- OG SERVICEAFTALE
9.1. Har Enkel Energi og Kunden indgået aftale om drift og service (”Drift- og serviceaftale”) for Ladeboks(e), gælder bestemmelserne i dette afsnit for de Ladebokse, der er nævnt i Kontrakten.
9.2. Enkel Energis Drift- og serviceaftale administreres gennem Enkel Appen, som er defineret nedenfor.
9.3. Ved (”Enkel App”) forstås Enkel Energis officielle mobilapplikation, som Kunden anvender til at styre og overvåge Ladeboksen, optimere opladning og få adgang til tjenestefunktioner. Brug af Enkel App er en forudsætning for fuld funktionalitet af Drift- og serviceaftalen i dette afsnit.
9.4. Drifts- og serviceaftale omfatter adgang til følgende funktioner gennem Enkel App:
Automatisk optimering af opladningstidspunkter baseret på elpriser, netbelastning og Kundens egne indstillinger;
fjernstyring og overvågning af Ladeboksen via Enkel-appen;
opdateringer af firmware og software;
teknisk support og fejlhåndtering.
9.5. Kunden forpligter sig til:
At bruge godkendt hardware;
at holde Ladeboksen online via Wi-Fi eller mobilnet;
at forbinde Ladeboksen med Enkel App og en kompatibel el-bil;
ikke at anvende software, systemer eller udstyr, der forstyrrer Ladeboksens drift.
9.6. Hvis Ladeboksen er offline, ikke kompatibel eller aktivt frakoblet Enkel-appen, kan Enkel Energi ikke garantere korrekt funktion, herunder måling af forbrug, support eller afgiftsrefusion. Enkel Energi fraskriver sig ansvar for manglende funktionalitet som følge heraf.
9.7. Enkel Energi forbeholder sig retten til at installere nødvendige software- og firmwareopdateringer for at sikre driftsstabilitet, funktion og sikkerhed. Kunden giver samtykke til fjernstyring og opdatering af Ladeboksen som en del af aftalen.
9.8. Enkel Energi indsamler og behandler relevante data i forbindelse med tjenesten, herunder:
Opladningstider og energiforbrug;
Ladeboksens status og forbindelse;
elbilens ladestatus;
brugerens præferencer (som angivet i Enkel App).
9.8.1. Oplysningerne bruges til levering af tjenesten, teknisk support, optimering og eventuel behandling af afgiftsrefusion i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.
9.9. Enkel Energi kan anvende tredjepartsleverandører til levering af dele af tjenesten (databehandling, forbindelser eller cloud-system).
9.9.1 Enkel Energi er ikke ansvarlig for afbrydelser, forsinkelser eller begrænsninger forårsaget af sådanne systemer uden for Enkel Energis kontrol.
AFGIFTREFUSION
10.1. Kunden betaler for sit strømforbrug hos den af Kunden valgte el-leverandør. Kundens betaling til Kundens el-leverandør indeholder elafgift til staten. Hvis Kunden og Enkel Energi har indgået en Drift- og serviceaftale, jf. afsnit 9 accepterer Kunden at Enkel Energi på vegne af Kunden og på baggrund af målerdata fra Kundens Ladeboks(e), søger refusion af elafgift på elforbruget i overensstemmelse med gældende danske regler for afgiftsgodtgørelse.
10.2. Elafgiftsrefusionen til Kunden opgøres hvert kvartal og modregnes i den følgende måneds opkrævning sammen med dit elforbrug, hvis du er el-kunde hos Enkel Energi. Hvis Kunden ikke er el-kunde hos Enkel Energi, opgøres Kundens elafgiftsrefusion hvert kvartal og modregnes Kundens betaling for denne Aftale.
10.3. Kunden bekræfter, at det strømforbrug, der registreres via Ladeboksen, er fuldt afgiftsbelagt, og at Kunden ikke modtager anden refusion eller fritagelse for elafgift på samme forbrug.
10.4. Elafgiftsrefusion udbetales alene til Kunden, hvis Enkel Energi får refusion hos SKAT og Kunden er forpligtet til straks at informere Enkel Energi, hvis der sker ændringer i Kundens afgiftsmæssige status, herunder at Kunden ikke anvender strøm hovedsageligt til Kundens private husholdning, men derimod erhvervsmæssig anvendelse, eller hvis Kunden af anden grund ikke længere betaler fuld elafgift på den strøm, der anvendes til opladning.
10.5. Kunden bærer det fulde ansvar for at oplysninger om Kunden til Enkel Energi er korrekte, og Enkel Energi bærer intet ansvar for Kundens oplysninger eller Enkel Energis videregivelse af Kundens oplysninger.
10.6. Kunden bærer det fulde ansvar for, at der ikke søges eller opnås ”dobbeltrefusion”. Hvis SKAT eller andre myndigheder kræver tilbagebetaling af tidligere udbetalt refusion på grund af fejl eller undladelser, der kan tilskrives Kunden, er Kunden forpligtet til at tilbagebetale det krævede beløb til Enkel Energi.
10.7. Enkel Energi forbeholder sig retten til at suspendere eller stoppe afgiftsrefusionen, hvis:
Ladeboksen ikke er korrekt opkoblet og online;
opladningsdata ikke er tilgængelige eller valide;
kunden misligholder sine betalingsforpligtelser;
de tekniske eller administrative krav til refusion ikke længere er opfyldt, herunder hvis Kunden ikke anvender strøm hovedsageligt til Kundens private husholdning, men derimod erhvervsmæssig anvendelse.
10.8. Hvis Kunden har forfalden gæld til Enkel Energi, kan eventuelle tilgodehavende refusionsbeløb midlertidigt tilbageholdes og modregnes i Enkel Energis restancer.
MIDLERTIDINGE TEKNISKE AFBRYDELSER
11.1. Enkel Energi forbeholder sig retten til midlertidigt at suspendere eller begrænse funktioner i Ladeboksen, herunder opladningsfunktioner, i forbindelse med vedligeholdelse, opdateringer eller tekniske forhold.
11.2. Sådanne midlertidige afbrydelser udgør ikke misligholdelse af Aftalen, og Enkel Energi er ikke ansvarlig for eventuelle tab, ulemper eller afledte konsekvenser, så længe afbrydelsen har saglig og teknisk begrundelse.
11.3. Enkel Energi tilstræber at minimere driftsforstyrrelser og orientere Kunden på forhånd, når det er muligt.
BETALINGSBETINGELSER
12.1 Regninger fra Enkel Energi indeholder nærmere betalingsoplysninger og forfaldsdato.
12.2. Ladeløsningen er forbundet med et månedligt abonnementsgebyr, som opkræves bagudrettet, medmindre andet er aftalt i ordrebekræftelsen.
12.3. Hvis Aftalen inkluderer installation af Ladeboksen, fremgår betalingsbetingelserne herfor af den fremsendte faktura. Levering og installation gennemføres først, når betaling er sket i henhold til Aftalen.
12.4. Manglende eller forsinket betaling kan medføre midlertidig suspension af tjenesten, herunder adgang til fjernstyring, support og afgiftsrefusion. Tjenesten genaktiveres, når betaling er modtaget.
12.5. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Enkel Energi berettiget til at opkræve renter i overensstemmelse med renteloven.
12.6. Enkel Energi opkræver gebyrer for rykkerskrivelser og andre nødvendige omkostninger til inddrivelse af restancer. Rykkergebyr og andre opkrævningsomkostninger fremgår af gebyroversigten på https://www.enkelenergi.dk/gebyrer.
12.7. Enkel Energi kan modregne eventuelle tilgodehavender, herunder afgiftsrefusion i Kundens ubetalte regninger. Refusion udbetales først, når Kundens saldo er bragt i et plus.
12.8. Kunden modtager faktura og betalingsoplysninger elektronisk, jf. afsnit 3.
PRISER
13.1. Alle priser i forbindelse med Aftalen, inklusive skatter og afgifter, opkræves i danske kroner (DKK) inklusive moms, medmindre andet er angivet.
13.2. Oplysninger om aktuelle priser fremgår af Enkel Energis hjemmeside, [https://www.enkelenergi.dk]. Informationen udleveres i øvrigt efter henvendelse til Enkel Energi.
13.3. Enkel Energi forbeholder sig retten til at ændre priser, gebyrer og øvrige vilkår i Kundens Aftale i overensstemmelse med gældende lovgivning.
13.3.1. Ændringer kan foretages i følgende tilfælde:
Når der sker stigning i omkostninger uden for Enkel Energis kontrol, herunder ændringer i afgifter, netbetalinger, bankgebyrer, porto mv;
for at tage højde for stigninger efter forbrugerprisindekset;
ved ændringer i lovgivning, offentlig regulering eller praksis;
i forbindelse med produktændringer.
13.3.2. Såfremt en prisændring er til ugunst for Kunden, vil Kunden modtage et varsel herom med mindst 1 måneds varsel, før ændringen træder i kraft.
13.4. Kunden har i den forbindelse ret til at opsige Aftalen med virkning fra tidspunktet for ændringens ikrafttræden, såfremt Kunden ikke ønsker at acceptere ændringerne.
SIKKERHEDSSTILLELSER
14.1. Hvis der er rimelig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Enkel Energi stille krav til Kunden om kontant depositum, garanti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed (”Sikkerhedsstillelse”), som vilkår for at indgå Aftalen eller som vilkår for fortsat levering under Aftalen.
14.2 Enkel Energi forbeholder sig ret til at indhente kreditoplysninger fra uafhængige kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre før leverancestart og i løbet af Aftalens løbetid.
14.3. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Enkel Energis risiko i det konkrete tilfælde og må højst udgøre et beløb svarende til 5 måneders forventet betaling.
14.4. Kunden vil modtage skriftlig besked om kravet, og sikkerheden vil kun blive anvendt i tilfælde af Kundens misligholdelse af betalingsforpligtelser.
14.5. Eventuelt tilbageværende Sikkerhedsstillelse tilbagebetales til Kunden ved Aftalens ophør, eller når sikkerheden ikke længere vurderes nødvendig.
OPHØR OG ÆNDRING AF LEVERINGSFORHOLD
15.1. Aftalen er som udgangspunkt uden binding og fornyes løbende uden særskilt accept, medmindre andet fremgår af det valgte produkt eller Kundens ordrebekræftelse.
15.2. Hvis Aftalen omfatter en bindingsperiode, fremgår det af Kundens ordrebekræftelse. Aftalen fornyes herefter med uændrede vilkår, medmindre andet er oplyst og varslet rettidigt.
15.3. Kunden kan opsige Aftalen med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
15.4. Ved opsigelse eller ophør af Aftalen har Kunden ikke krav på tilbagebetaling for allerede påbegyndte abonnementsperioder – herunder forholdsmæssige beløb eller elafgiftsrefusion.
15.5. Ved Aftalens ophør eller Kundens flytning modtager Kunden en slutafregning, der omfatter eventuelt uafklaret forbrug, abonnement og øvrige økonomiske forhold.
15.6. Hvis Ladeboksen er lejet, skal den returneres i funktionsdygtig stand ved Aftalens ophør. Medmindre andet aftales, står Enkel Energi eller en autoriseret samarbejdspartner for nedtagning og afhentning, og omkostningerne hertil afholdes af Kunden.
15.7. Ønsker Kunden selv at stå for afmontering, skal dette ske ved brug af autoriseret elinstallatør. Kunden skal på anmodning kunne dokumentere, at afmontering er sket professionelt og korrekt, og at Ladeboksen er afleveret i intakt stand.
15.8. Kunden har ansvaret for Ladeboksen, indtil den er returneret til Enkel Energi. Returneres Ladeboksen ikke, eller returneres den med skader ud over almindeligt slid, er Enkel Energi berettiget til at opkræve erstatning svarende til restværdi eller reparationsomkostninger.
15.9. Hvis Kunden flytter til en ny adresse og ønsker levering af Ladeløsning der, kan Kunden kontakte Enkel Energi med henblik på at indgå en ny aftale. Det forudsætter, at adressen opfylder de nødvendige tekniske og forretningsmæssige betingelser.
OVERDRAGELSE AF AFTALE
16.1. Kunden må ikke overdrage Aftalen eller nogen rettigheder eller forpligtelser i henhold til denne til tredjemand uden forudgående skriftligt samtykke fra Enkel Energi.
16.2 Hvis Kunden sælger eller fraflytter den ejendom, hvor Ladeboksen er installeret, kan Enkel Energi – efter konkret vurdering – tillade, at Aftalen overdrages til den nye ejer, forudsat at denne skriftligt accepterer Aftalens vilkår.
MISLIGEHOLDELSE
17.1 Hvis en af Parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning.
17.2 Følgende forhold betragtes som væsentlig misligholdelse fra Kundens side. Listen er ikke udtømmende, og andre forhold kan ligeledes udgøre væsentlig misligholdelse, afhængigt af omstændighederne:
Gentagen eller grov betalingsmisligholdelse;
manglende sikkerhedsstillelse, hvis det er krævet;
hindring af adgang til installation.
17.2.1. Enkel Energi foretager en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
17.3. Ved misligholdelse vil Kunden modtage en skriftlig påmindelse og en frist til at rette forholdet, før Aftalen ophæves – medmindre forholdet er særligt groft.
17.4. Ophævelse af Aftalen medfører, at Kunden er forpligtet til at betale for Aftalen frem til ophørstidspunktet samt eventuelle omkostninger som følge af misligholdelsen.
ERSTATNINGSANSVAR
18.1. Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i Aftalen mellem Parterne.
18.2. Enkel Energi er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tabt fortjeneste, tab af data eller lignende, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
18.3. Enkel Energi er ikke ansvarlig for tab, der skyldes forhold uden for selskabets kontrol.
18.4. Enkel Energis samlede erstatningsansvar er begrænset til det beløb, Kunden har betalt i de seneste 3 måneder, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
FORCE MAJEURE
19.1.I tilfælde af force majeure suspenderes Enkel Energis og Kundens forpligtelser over for hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale.
19.2.Hvis Enkel Energi kun ved afholdelse af uforholdsmæssige store økonomiske udgifter kan opfylde sine forpligtelser under Aftalen, skal dette sidestilles med, at Enkel Energi er ude af stand til helt eller delvis at opfylde sine forpligtelser.
19.3.Force majeure omfatter forhold, der ligger uden for Parternes kontrol, og som ikke med rimelighed kunne være forudset, undgået eller overvundet. Dette kan for eksempel være:
Naturkatastrofer;
krig, terror eller uroligheder;
epidemier/pandemier;
lovændringer eller myndighedspåbud;
landsdækkende eller regionale nedbrud i el- eller kommunikationsinfrastruktur.
19.4. Forpligtelser suspenderes kun i det omfang, force majeure gør det nødvendigt, og i den periode forholdet varer.
19.5. Den berørte Part skal uden unødigt ophold skriftligt orientere den anden Part om forholdets karakter og oplyse om, forholdets forventede varighed.
19.6. Hvis force majeure-forholdet varer i mere end 30 dage, har begge Parter ret til at ophæve Aftalen uden ansvar, herunder erstatningsansvar.
KLAGEMULIGHEDER
20.1. Hvis Kunden er utilfreds med Enkel Energis ydelser eller vilkår, opfordres Kunden til først at kontakte Enkel Energi via e-mail på hej@enkelenergi.dk eller telefonisk på +45 70 60 80 07
20.2. Hvis der ikke opnås en tilfredsstillende løsning, kan der indgives klage til:
Center for Klageløsning
Toldboden 2
8800 Viborg
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/center-for-klageloesning-og-forbrugerklaegenaevnet/
20.3. Kunden har desuden mulighed for at anvende EU-Kommissionens klageportal www.ec.europa.eu/odr.
LOVVALG, VÆRNETING OG ADSKILLESE
21.1. Tvister mellem Kunden og Enkel Energi afgøres efter lovgivningen i Kongeriget Danmark.
21.2. Enhver tvist mellem Parterne, som udspringer af eller har forbindelse til Aftalen, herunder disse vilkår, skal være underlagt de danske domstoles enekompetence med Retten i København som første instans, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
21.3. Hvis en bestemmelse i Aftalen erklæres ugyldig eller uden retskraft i en given situation af en kompetent domstol, påvirker dette ikke gyldigheden eller håndhævelsen af de øvrige bestemmelser eller gyldigheden af den pågældende bestemmelse i andre situationer.
BILAG 1.1: VILKÅR FOR STANDARDINSTALLATION AF LADEBOKS TIL EL- OG PLUG-IN HYBRIDBIL I PRIVATE HUSSTANDE
Koordinering og installationsdato
Enkel Energi eller dennes samarbejdspartner (autoriseret og/eller certificeret installatør) kontakter Kunden inden 5 hverdage for at aftale installationsdato og udfører installationen inden for 4 uger.
Standardinstallation af Ladeboks indeholder:
Standardinstallations el-pakke (tilrettet)
Montering af Kombirelæ 4P, 20A Type A og monteres i eksisterende tavle
Nødvendig længde kabel – 5G4 mm2, dog maksimalt 10 m.
Føringsvejs/bøjler/rør m.m. for 5 m. i (hvis nødvendigt)
2 stk. gennemboring af ydermur / væg
Idriftsætning i installatørportal
Test og afprøvning af Ladeboks
Uploading af dokumentation i installatørportal (KLS, billeder af installation samt evt. aftaleseddel på ekstra arbejde)
Tjek af, at Kunden har adgang på deres tlf. til daglig brug af Ladeboks
Tilmelding af EV-lader på installationsblanketten el.lign.
Aftale udførelsesdato med kunde (backofficefunktion, tilpasses efter nærmere aftale)
Ekstra ydelser
Der kan være en række forhold, der gør, at installationen kræver ekstra ydelser hos Kunden eksempelvis gravearbejde, opsætning af stillads, eller skjult kabelføring.
Kunden besvarer en række spørgsmål ved bestilling for at afklare behovet for et forudgående besøg. Eksempler på spørgsmål:
Er der plads til ekstra relæ (7,1 cm) i eltavlen?
Skal kablet føres mere end 5 meter?
Er der mere end to vægge der skal gennembrydes for at kablet kan fremføres?
Skal kablet graves ned eller rilles ind i murværk?
Følgende priser er Installatørens aktuelle vejledende priser for ovenstående ekstra ydelser (inklusive moms):
Ledningskanal, hvid eller lys-grå pr. meter: 78,30 kr.
Stålrør 20mm inkl. Bøgler pr. løbende meter: 125,55 kr.
Galvaniseret Afdækningsskinne (19/23 mm): 139,05 kr.
Plastrør 20mm: 67,50 kr.
Jordspyd inkl. Samlemuffe (startsæt): 832,95 kr.
Ekstra jordspyd: 513,00 kr.
Dækplade for kabel i terræn: 12,58 kr.
Levering og montering af nyt RCD (40Am 30ma): 810,00 kr.
Rødt rør 50mm: 28,35 kr.
Stålrør bøjning: 64,80 kr.
Afstandsramme for UV6 (Gl. model): 441,45 kr.
5G4 mm2 installationskabel pr. meter (udover de 5 m.): 62,10 kr.
5G6 mm2 installationskabel pr. meter (udover de 5): 83,70 kr.
Endestyk til kanal: 64,80 kr.
UG 6 Hvid: 375,30 kr.
UG 12 Hvid: 457,65 kr.
UG 18 Hvid: 553,50 kr.
Bimåler 3 F direkte maks. 63 A.: 1728,00 kr.
5G6 mm2 ARMERET-kabel pr. meter (fra 1. meter og frem): 206,55 kr.
5G10 mm2 ARMERET-kabel pr. meter (fra 1. meter og frem): 236,25 kr.
Ekstraarbejde ud over ovenstående afregnes til den til enhver tid gældende timepris.
Priser for andre tillægsydelser kan sendes efter anmodning.
Betingelser for en standardinstallation
Ladeboksen placeres på garagevæg, carport eller husmur, afhængigt af opladnings- og placeringsmæssige hensyn.
Eltavlen skal være placeret i samme plan som Ladeboksen.
Sikringen foran eltavlen må ikke overstige 63 ampere.
Der skal være en fungerende jordelektrode i kundens installation (overgangsmodstand max 100 Ohm).
Der er de fornødne ampere til rådighed i kundens eksisterende installation.
Ladeboksen skal kunne tilgå en 4G-forbindelse for fjernaflæsning.
Den eksisterende installation overholder gældende lovgivning.
Enkel Energi eller dennes samarbejdspartner (autoriseret og/eller certificeret installatør) kan forbeholde sig retten til ekstra betaling, såfremt en eller flere af de ovenfor oplistede forhold ikke er opfyldt.